در اتفاقی کمسابقه و شاید غیرقابل تصور برای بسیاری از گیمرها، بازیهای ایکسباکس اکنون در میان پرفروشترین عناوین پلیاستیشن قرار گرفتهاند. تحولی که نشان میدهد رقابت سنتی میان سازندگان کنسول دیگر به شکل گذشته ادامه ندارد.

در سالهای اخیر، استراتژی مایکروسافت دستخوش تغییرات بزرگی شده است. این شرکت با فاصله گرفتن از سیاستهای سختگیرانهی انحصارطلبی، تصمیم گرفت عناوین محبوب خود را روی پلتفرمهای مختلف از جمله پلیاستیشن و نینتندو عرضه کند. نتیجه این رویکرد، موفقیت چشمگیری بوده است؛ طبق گزارش مالی سهماهه دوم سونی، ۶ مورد از ۱۰ بازی پرفروش پلیاستیشن در این بازه زمانی، متعلق به مایکروسافت هستند.
به گفته مت پیسکاتلا، تحلیلگر شناختهشده صنعت گیم، اگر تنها یک بازی انحصاری سونی در رتبه سوم نبود، مایکروسافت میتوانست هر ۶ رتبه اول را نیز در اختیار بگیرد. این دستاورد، نشاندهنده تغییر کامل الگوی رقابت در صنعت گیم است؛ جایی که ۱۰ سال پیش، حفظ انحصاری بودن بازیها یک اصل غیرقابل تغییر محسوب میشد.
مایکروسافت اکنون برند ایکسباکس را به عنوان یک اکوسیستم جامع گیمینگ میبیند؛ از ادغام تجربه پیسی و ایکسباکس گرفته تا گسترش سرویسهای بازی ابری، همه و همه بخشی از این رویکرد تازه هستند. هنوز مشخص نیست سونی چه واکنشی به این روند نشان خواهد داد، اما فعلاً به نظر میرسد مایکروسافت توانسته در قلمرو رقیب، با اقتدار بدرخشد.
