مایکروسافت با نمایش قابلیتهای خلاقانهاش در بهکارگیری هوش مصنوعی، پرسشی مهم را در ذهن علاقهمندان به بازی مطرح کرده است: آیا میتوان با تکیه بر هوش مصنوعی، بازیهای کلاسیک را دوباره زنده کرد؟ این شرکت با معرفی مدل هوش مصنوعی Muse در اوایل سال جاری، که قادر به تولید گیمپلی است، گامی بلند در این راستا برداشته است.
اگرچه Muse در ابتدا پروژهای تحقیقاتی به نظر میرسید، اما اکنون کاربران کوپایلت میتوانند از طریق دموی هوش مصنوعی بازی Quake II، تجربهای از این فناوری نوظهور داشته باشند.
این نسخه نمایشی که بخشی از تلاش مایکروسافت تحت عنوان Copilot for Gaming است، یک نسخه مبتنی بر هوش مصنوعی از Quake را شامل میشود که مستقیماً در مرورگر قابل اجرا است. هرچند این نسخه با گرافیک ساده، نمایش تار دشمنان و تعاملات محدود ارائه شده و زمان بازی با آن نیز محدود است، اما نشاندهنده پیشرفتهای Muse است.
این مدل که پیشتر با نرخ فریم پایین و وضوح محدود نمایش داده شده بود، اکنون با نرخ فریم قابل قبول و وضوح بالاتر اجرا میشود. با این حال، تجربه بازی همچنان محدود بوده و بیشتر به عنوان یک نگاه اجمالی به آینده احتمالی این فناوری ارائه شده است.
هدف مایکروسافت از توسعه Muse، کمک به توسعهدهندگان بازی در فرآیند نمونهسازی اولیه است. این شرکت همچنین در حال بررسی چگونگی استفاده از این مدل برای بهبود و سازگار کردن بازیهای کلاسیک مانند Quake II با سختافزارهای مدرن است.
فیل اسپنسر، مدیرعامل بخش بازی مایکروسافت، معتقد است که در آینده، مدلهای هوش مصنوعی میتوانند با یادگیری نحوه اجرای بازیهای قدیمی از طریق دادههای گیمپلی و ویدئو، آنها را به پلتفرمهای مختلف منتقل کنند. این امر فرصتهای بینظیری را برای حفظ بازیها فراهم میکند، زیرا این مدلها قادر به یادگیری کامل اجرای یک بازی بدون نیاز به موتور یا سختافزار اصلی هستند.
به نظر میرسد که مایکروسافت در حال آموزش Muse بر روی بازیهای بیشتری است و احتمالاً در آینده نزدیک، شاهد تجربههای کوتاه و تعاملی بیشتری از بازیهای تولید شده با هوش مصنوعی در بخش Copilot Labs خواهیم بود.