در حالی که زمانی تصور میشد سرویسهای اشتراکی بازی مانند PS Plus و Xbox Game Pass انقلابی در صنعت بازیهای ویدیویی ایجاد کنند، به نظر میرسد این اتفاق در حال رخ دادن نیست.
برخلاف انتظارات اولیه، شاهد رشد قابل توجهی در تعداد مشترکین این سرویسها نیستیم و به نظر میرسد اشتیاق اولیه برای آنها فروکش کرده است.
یکی از دلایل این امر میتواند عدم تمایل سونی برای قرار دادن بازیهای انحصاری خود در روز عرضه روی PS Plus باشد.
این استراتژی در تضاد با رویکرد مایکروسافت با Xbox Game Pass است که بسیاری از عناوین انحصاری خود را بلافاصله پس از انتشار در این سرویس ارائه میدهد.
در ماه آوریل، تحلیلگر گروه آماری Circana، مت پیسکاتلا، اعلام کرد که هزینه اشتراک بازیهای ویدیویی در ایالات متحده (غیر از موبایل) تنها 2 درصد در مقایسه با سال گذشته افزایش یافته است.
این روند کاهشی در ماه مارس نیز ادامه داشت و به رشدی 1 درصدی در مقایسه با آوریل 2023 محدود شد.
اگرچه PS Plus و Game Pass همچنان برای سونی و مایکروسافت سودآور هستند، اما برای ایجاد تحول واقعی در صنعت به رشد قابل توجهی نیاز دارند.
در حالی که در ابتدا، بسیاری از گیمرها به دلیل دسترسی به طیف گستردهای از بازیها با قیمت کم به این سرویسها جذب میشدند، به نظر میرسد این جذابیت اولیه از بین رفته است.
امروزه، بسیاری از بازیکنان ترجیح میدهند تعداد محدودی بازی را به صورت کامل خریداری کنند و به جای تجربه عناوین متعدد به صورت گذرا، زمان بیشتری را صرف عناوین مورد علاقه خود کنند.
علاوه بر این، ماهیت زمانبر بازیهای ویدیویی در مقایسه با رسانههای سرگرمی مانند فیلم و موسیقی، تمایل به اشتراکگذاری بازیها را کاهش میدهد.
با توجه به این شواهد، به نظر میرسد که مدل اشتراکگذاری بازی در حال حاضر با چالشهای جدی روبرو است.
باید منتظر ماند و دید که آیا سونی و مایکروسافت میتوانند با ارائه استراتژیهای جدید و جذابیتهای بیشتر، روند نزولی فعلی را معکوس کنند یا خیر.
نظر شما در مورد این موضوع چیست؟ آیا از سرویسهای اشتراکی بازی مانند PS Plus یا Xbox Game Pass استفاده میکنید؟ به نظر شما چه عواملی در موفقیت یا عدم موفقیت این سرویسها نقش دارند؟
آینده سرویسهای اشتراکی بازی به طور قابل توجهی به توانایی آنها در ارائه ارزش واقعی به گیمرها بستگی دارد.
اگر این سرویسها نتوانند با ارائه محتوای جذاب و انحصاری و همچنین مدلهای قیمتی مناسب، نظر گیمرها را جلب کنند، ممکن است با چالشهای جدیتری در سالهای آینده روبرو شوند.