چرا کارت های گرافیک سری RX 7900 بیش از حد داغ می شود؟

با وجود عملکرد گیمینگ مناسب کارت‌های سری RX 7900، گزارش‌های زیادی منتشر شده که نشان می‌دهد این کارت‌های گرافیک نسل جدید AMD با مشکل افزایش دمای بیش از حد مواجه هستند و حتی ممکن است دمای آن‌ها به ۱۱۰ درجه سانتی‌گراد هم برسد. اکنون یک متخصص سخت‌افزار و یوتیوبر معتبر دست‌به‌کار شده و توانسته مشکل احتمالی این کارت‌های گرافیک را کشف کند.

طی چند روز گذشته گزارش‌های زیادی منتشر شده که نشان می‌دهد با وجود عملکرد گیمینگ مناسب کارت‌های گرافیک سری RX 7900، دمای برخی از آن‌ها حتی به ۱۱۰ درجه سانتیگراد نیز می‌رسد. شرکت AMD در ابتدا اعلام کرده بود که این دمای ترسناک برای کارت‌های نسل جدید عادی است، اما چند روز بعد با انتشار بیانیه‌ای از گیمرها خواست تا با بخش پشتیبانی این شرکت تماس بگیرند.

تصویر ارسالی توسط کاربران که دمای 110 درجه را برای کارت‌های AMD نمایش می‌دهد.

حالا یک یوتیوبر معتبر به نام Der8auer دست‌به‌کار شده با انتشار چند ویدئو از کارت‌های جدید AMD مشکل افزایش دمای بیش از حد آن‌ها را بررسی کرده است.

این متخصص سخت‌افزار اعلام کرده است که تا به امروز بیش از ۴۸ مورد تأیید شده از افزایش دمای کارت‌های سری RX 7900 دریافت کرده و از برخی کاربران خواسته تا کارت‌های گرافیک خود را جهت بررسی بیشتر این موضوع برای وی ارسال کنند.

البته برخی کاربران اعلام کرده بودند که با برداشتن و نصب مجدد سیستم خنک‌کننده این کارت‌های گرافیک نسل جدید اعمال کمی فشار بر روی آن‌، مشکل افزایش دما تا حدودی برطرف می‌شود. بااین‌حال، بررسی‌های Der8auer نشان می‌دهد که چنین چیزی صحت ندارد و وضعیت بسیار بدتر است.

برای بررسی این ادعا و افزایش فشار، Der8auer کارت‌های گرافیک دریافت شده را به‌صورت افقی و همراه با یک سیستم خنک‌کننده بزرگ در سیستم‌های تست خود نصب کرد. وی حتی سعی کرد پیچ‌ها و واشرهای فاصله دهنده این کارت‌ها را با نمونه‌های کم ارتفاع‌تر جایگزین کند. این موضوع توسط پلتفرم Igor’s Lab برای جلوگیری از ایجاد فضای خالی بین سیستم خنک‌کننده و قطعات سخت‌افزاری پیشنهاد شده بود.

نقص در طراحی سیستم خنک‌کننده، دردسر برای AMD

با تمام این تفاسیر، در نهایت هیچ‌کدام از روش‌های استفاده شده نتوانست از افزایش سرسام‌آور دمای کارت‌های گرافیک RX 7900 رفرنس جلوگیری کند.

بررسی این موارد نشان داد که مشکل افزایش دمای نسخه رفرنس کارت‌های گرافیک AMD Radeon RX 7900 هیچ ارتباطی با نحوه نصب سیستم خنک‌کننده ندارد، بلکه یک نقص در این سیستم است.

Der8auer در ادامه متوجه می‌شود که مشکل از سیستم خنک‌کننده کارت‌های گرافیک AMD است. به گفته این متخصص، طراحی کلی این سیستم دچار یک نقص اساسی است که از جذب و توزیع گرمای تولید شده توسط قطعات مختلف جلوگیری به عمل آورده و باعث افزایش دما تا ۱۱۰ درجه سانتی‌گراد می‌شود.

بر اساس این آزمایش‌ها، به نظر می‌رسد که AMD اکنون مجبور است تمام کارت‌های RTX 7900 رفرنس را فراخوانی کرده و یک بازنگری کلی در سیستم خنک‌سازی آن‌ها داشته باشد.

منبع : شهر سخت افزار

 

خروج از نسخه موبایل