شرکت Sony با ثبت پتنتی نوآورانه، چشمانداز تازهای برای آینده کنترلرهای بازی ارائه کرده است. این کنترلر جدید نهتنها منعطف و مشبک است، بلکه قادر به تغییر شکل فیزیکی در حین بازی بوده و میتواند سطح بیسابقهای از تعاملی بودن و حس حضور واقعی را برای گیمرها فراهم کند.

آینده کنترلرهای بازی در دستان سونی
در سالهای اخیر طراحی کنترلرها تقریباً بدون تغییر باقی مانده بود، اما سونی قصد دارد با این اختراع جدید، تعریف تازهای از تعامل کاربر با بازیها ارائه دهد. بر اساس اسناد منتشرشده، کنترلر جدید با عنوان “Operation Device” از ساختاری مشبک و سهبعدی بهره میبرد که از گرهها و شفتهای متحرک تشکیل شده است. این طراحی منحصربهفرد، اجازه میدهد هر گره بهصورت مستقل در جهتهای مختلف خم شود، کشیده یا فشرده شود.
تجربهای طبیعیتر و شهودیتر از گیمپلی
هدف از این کنترلر، شبیهسازی دقیقتر حرکات دست و ایجاد احساس واقعیتری از اعمال درون بازی است. برای مثال، فشردن یک بخش از کنترلر میتواند بهمعنای گرفتن سلاح، و کشیدن آن معادل تاب دادن آن باشد؛ شدت فشار نیز ممکن است شدت ضربه را تعیین کند. سونی در متن پتنت تأکید کرده که این طراحی، تجربهای مبتنی بر ادراک لمسی و حس حضور طبیعی را به کاربران ارائه میدهد.
کنترلری با پوشش پارچهای و انعطافپذیر
یکی از نکات جالب این کنترلر، استفاده از نوعی پوشش پارچهای قابل انعطاف است که تعامل فیزیکی کاربر با گرهها را ممکن میسازد. این طراحی برای توسعهدهندگان نیز فرصتهای جدیدی ایجاد میکند تا با تعریف الگوهای کنترلی خاص، گیمپلی را به سطح جدیدی از غوطهوری (Immersion) برسانند.
جایگزینی برای دکمهها و استیکهای سنتی؟
سونی با این اختراع، بهوضوح نشان داده که کنترلرهای سنتی دیگر پاسخگوی نیازهای نسل آینده بازیها نیستند. در بخشی از پتنت آمده:
افقهای تازه برای پلیاستیشن ۶؟
این پتنت بخشی از مجموعهای از اختراعات اخیر سونی است که بهنظر میرسد برای نسل بعدی کنسولهای پلیاستیشن در حال توسعهاند. از دیگر پتنتهای ثبتشده میتوان به سیستم دموی جهانی برای بازیها و پشتیبانی سختافزاری از نسلهای قبلی اشاره کرد؛ مواردی که احتمالاً در PS6 شاهد آنها خواهیم بود.
