سرقت بازی‌های Itch.io در استیم؛ زنگ خطر برای توسعه‌دهندگان

نگرانی‌ها در مورد کیفیت محتوای فروشگاه استیم پس از انتشار بازی‌های دزدیده شده از Itch.io افزایش یافت.

در حالی که پیش‌تر تصور می‌شد فروشگاه پلی‌استیشن بهشت بازی‌های ارزان و بی‌کیفیت کپی شده است، اکنون به نظر می‌رسد پلتفرم محبوب استیم نیز با پدیده مشابهی دست و پنجه نرم می‌کند. گزارش‌های اخیر حاکی از آن است که تعداد قابل توجهی از ناشران جعلی با انتشار بازی‌هایی که به نظر می‌رسد از پلتفرم Itch.io دزدیده شده‌اند، به فعالیت در استیم مشغول هستند.

یکی از این توسعه‌دهندگان مشکوک با نام کاربری “me” در استیم فعال است که تاکنون نزدیک به ۷۰ بازی را با همین نام منتشر کرده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که بسیاری از این بازی‌ها، در واقع آثار توسعه‌دهندگان مستقل هستند که پیش‌تر در پلتفرم Itch.io برای فروش عرضه شده بودند. Itch.io یک پلتفرم محبوب برای توسعه‌دهندگان مستقل (Indie) است که امکان انتشار و فروش بازی‌های خود را در آنجا دارند.

برای نمونه، بازی HardCop2 که در اوایل سال ۲۰۲۱ در استیم منتشر شد، شباهت‌های بسیاری با بازی منتشر شده توسط Tokagrien در Itch.io دارد. همچنین، بازی Dungeon Minesweeper Chronicles که در اوایل سال ۲۰۲۵ در استیم عرضه شد، اثری از Aftertea_time در Itch.io بوده است. در یک مثال دیگر، بازی Open Star Fighter که در فروردین ماه سال جاری در استیم دیده شد، توسط thelastflapjack ساخته شده بود.

اگرچه خبر خوب این است که بسیاری از این بازی‌های دزدیده شده پس از گزارش‌ها از فروشگاه استیم حذف شده و اکنون تنها در SteamDB قابل مشاهده هستند، اما به نظر می‌رسد که شرکت Valve هنوز به طور فعال با این ناشران متخلف برخورد جدی نداشته و این خود توسعه‌دهندگان هستند که اغلب برای گزارش این تخلفات اقدام می‌کنند.

استیم در نبرد با محتوای دزدی؛ آیا سیستم نظارتی کافی وجود ندارد؟

مشابه آنچه پیش‌تر در فروشگاه پلی‌استیشن شاهد بودیم، به نظر می‌رسد استیم نیز در حال تجربه موجی از بازی‌های بی‌کیفیت با توسعه‌دهندگان مشکوک است. در پلی‌استیشن، بسیاری از این آثار، مانند بازی Titanic Escape Simulator، به وضوح با استفاده از هوش مصنوعی ساخته شده‌اند و برخی دیگر تلاش می‌کنند تا از موفقیت بازی‌های محبوب مانند R.E.P.O و Chained Together سوءاستفاده کنند و نسخه‌های ارزان‌قیمت و تقلبی آن‌ها را منتشر کنند. اگرچه برخی از این نسخه‌ها در نهایت حذف شدند، اما این موضوع نشان‌دهنده ضعف در سیستم نظارتی این پلتفرم‌ها است.

اکنون، به نظر می‌رسد همین رویه در استیم نیز در حال تکرار است و توسعه‌دهندگان واقعی مجبورند برای محافظت از آثار خود به طور مستقل وارد عمل شوند. این مشکل تنها محدود به استیم و پلی‌استیشن نیست و فروشگاه نینتندو نیز از بازی‌های تقلبی در امان نبوده است. به نظر می‌رسد بخشی از این مشکل ریشه در عدم وجود یک فرآیند بررسی دقیق و سختگیرانه برای ناشران در تمامی این پلتفرم‌ها دارد.

توسعه‌دهندگان مستقل در خطر؛ لزوم اقدام جدی از سوی پلتفرم‌ها

این وضعیت نه تنها تجربه کاربری را در این پلتفرم‌ها تحت تاثیر قرار می‌دهد، بلکه حقوق توسعه‌دهندگان مستقل را نیز به طور جدی تهدید می‌کند. سرقت و انتشار غیرقانونی آثار آن‌ها می‌تواند منجر به ضررهای مالی جبران‌ناپذیری شود و انگیزه آن‌ها برای خلق آثار جدید را از بین ببرد.

ضروری است که پلتفرم‌هایی مانند استیم، پلی‌استیشن و نینتندو با بازنگری در فرآیندهای تأیید ناشران و ایجاد سازوکارهای قوی‌تر برای شناسایی و حذف محتوای دزدی، از حقوق توسعه‌دهندگان مستقل محافظت کرده و از انتشار بازی‌های بی‌کیفیت و تقلبی در فروشگاه‌های خود جلوگیری کنند.

خروج از نسخه موبایل