در حالی که مایکروسافت در چند سال اخیر با خریدهای کلانی نظیر اکتیویژن بلیزارد به مبلغ شگفتانگیز ۶۹ میلیارد دلار خبرساز شده است، طبق اطلاعات منتشر شده در پروفایل لینکدین اریک مککال، مدیر استراتژی استودیوهای پلیاستیشن، SONY در طول ۴ سال مالی گذشته تنها ۴ میلیارد دلار برای تصاحب ۹ استودیو جدید هزینه کرده است.
این میزان هزینه در مقایسه با رقیب قدرتمند ردموندی تقریباً ناچیز به نظر میرسد؛ با این حال، بازیهای منتشر شده توسط سونی در همین بازه زمانی ۴ ساله توانستهاند تحسین و نظرات مثبت فراوانی را از سوی منتقدان و بازیکنان به خود جلب کنند. تعیین دقیق نام ۹ استودیویی که سونی به طور مشخص به عنوان خریدهای اصلی خود در این دوره اعلام کرده، کمی دشوار است؛ چرا که به نظر میرسد این شرکت ژاپنی در طول این چهار سال بیش از ۹ استودیو را به مالکیت خود درآورده است.
برخی از استودیوهای مهمی که سونی در چهار سال اخیر آنها را خریداری کرده است، عبارتند از:
Bungie
Housemarque
Bluepoint Games
Nixxes Software
Firesprite
Firewalk Studios
Fabrik Games
Valkyrie Entertainment
Haven Studios
Neon Koi
بزرگترین خرید سونی در این دوره، استودیو بانجی با مبلغ ۳.۶ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۲ بوده است که به طور طبیعی بخش عمدهای از بودجه ۴ میلیارد دلاری را به خود اختصاص داده است. اخیراً نیز بودجهای معادل ۱۱.۵ میلیارد دلار برای خریدهای آتی سونی به تصویب رسیده است که باید منتظر ماند و دید این مبلغ صرف خرید چه استودیوهایی خواهد شد.
علاوه بر استودیوهای نامبرده، سونی در طول این چهار سال گذشته تعدادی استودیو غیرمرتبط با حوزه بازیهای ویدیویی مانند iSIZE، Audeze و Repeat.gg را نیز به مجموعه خود اضافه کرده است.