گیم پس مایکروسافت فروش بازی‌ها را کاهش می‌دهد

534534543 - گیم پس مایکروسافت فروش بازی‌ها را کاهش می‌دهد

کمپانی مایکروسافت اخیرا به نوعی اعلام کرده که از تاثیر منفی سرویس اشتراکی گیم پس (Game Pass) بر فروش بازی‌ها آگاه است.

این سرویس که بین طرفداران ایکس‌باکس بسیار محبوب و موفق است، به گیمرها اجازه می‌دهد تا به میل خود روی کنسول، رایانه‌ی شخصی یا موبایل با پرداخت هزینه‌ای به صورت ماهانه به طیف گسترده‌ای از بازی‌ها دسترسی داشته باشند. گفتنی است در ژانویه‌ی ۲۰۲۲، مایکروسافت اعلام کرد که قصد دارد تا شرکت بزرگ اکتیویژن بلیزارد را به مبلغ ۶۸ میلیارد دلار خریداری کند. این امر به ناچار باعث بحث و جدل نه تنها در میان گیمرهایی که نگران در دسترس بودن سری‌های مورد علاقه‌ی خود روی پلتفرم خود در آینده هستند، بلکه در میان نهادهای دولتی ناظر بر بازار شد. یکی از این آژانس‌های نظارتی، سازمان تنظیم رقابت و نظارت بر بازار بریتانیا (CMA) است که تا‌کنون تمایل زیادی به تایید این معامله نشان نداده است.

در پاسخ به این سازمان و دیگر آژانس‌های مخالف، مایکروسافت اسنادی را برای دفاع از حق خود برای خرید اکتیویژن بلیزارد ارائه کرده است و CMA هر از گاهی جزئیاتی درباره‌ی تحقیقات در حال انجام خود منتشر می‌کند. در یکی از آخرین گزارش‌های CMA که در ۸ فوریه (۱۹ بهمن ۱۴۰۱) در دسترس قرار گرفت، فاش شده که اسناد داخلی خود مایکروسافت اذعان می‌کنند که گیم پس به فروش بازی‌ها به روش معمول و سنتی آسیب می‌زند. در واقع به نظر می‌رسد که طبق آمار، فروش بازی‌ها دوازده ماه پس از اضافه شدن آن‌ها به گیم پس کاهش قابل توجهی یافته است.

بر اساس گزارش CMA، اهمیت این بیانیه این است که خدمات اشتراک محور مایکروسافت مانند Xbox Game Pass و Xbox Live Gold ممکن است منجر به کاهش فروش بازی‌های اکتیویژن که در حال حاضر منبع اصلی درآمد این ناشر هستند، شوند. اکتیویژن ظاهرا در نظر داشته که بازی‌های خود را در سرویس‌هایی مانند گیم پس در دسترس قرار دهد، اما فکر می‌کند که انجام این کار به شدت فروش بازی‌ها را به خطر می‌اندازد.

با این حال در ادامه‌ی گزارش ذکر شده آمده که این سرویس‌ها حداقل برای آینده‌ی قابل پیش‌بینی، احتمالا چندان درآمدزایی بازی‌ها را تحت تاثیر خود قرار نمی‌دهند. استراوس زلنیک (Strauss Zelnick)، مدیرعامل Take-Two نیز گفته است که سرویس‌های اشتراکی به طور قابل توجهی تاثیرگذار نیستند و کسب و کار اصلی آن شرکت را دچار مشکل نمی‌کنند.

جالب است بدانید که فیل اسپنسر، رئیس ایکس‌باکس، در سال ۲۰۱۸ گفته بود که گیم پس به جای تضعیف فروش، فروش بازی‌ها را افزایش می‌دهد:

وقتی اثری مانند فورتزا هورایزن ۴ را روی گیم پس قرار می‌دهید، بازیکنان بیشتری در بازی خواهید داشت که در واقع منجر به فروش بیشتر بازی می‌شود. شما با خود می‌گویید که آیا همه نمی‌خواهند فقط با ۱۰ دلار این بازی را تجربه کنند؟ در واقع گیمرها بر اساس آنچه دیگران در در آن لحظه بازی می‌کنند، بازی خود را انتخاب می‌کنند.

در هر صورت، برخی از تحلیلگران بر این باورند که علی‌رغم موانعی که توسط برخی سازمان‌های دولتی ایجاد شده است، خرید اکتیویژن بلیزارد در نهایت اتفاق خواهد افتاد. اما اگر این معامله به نحوی انجام نشود، CMA در گزارش خود اذعان کرده که مایکروسافت در حال حاضر دارای یک اکوسیستم بازی قدرتمند است که شامل کنسول‌ها، سرویس‌های اشتراکی و ۲۴ استودیو‌ی بازی‌سازی می‌شود.

منبع : دی جی کالا

 

همچنین بررسی کنید ...

هل‌درایورز ۲, جناح جدیدی در راه است!

پس از رفع مشکلات سرور بازی هل‌درایورز ۲ ، استودیو Arrowhead Game به‌روزرسانی‌های جدیدی برای …