چطور جلوی دغ شدن PS5 را بگیریم ؟

345453434434 - چطور جلوی دغ شدن PS5 را بگیریم ؟

گرما می‌تواند به مرور زمان به کنسول پلی‌استیشن آسیب برساند. در این مقاله به بررسی روش‌هایی جهت جلوگیری از داغ شدن بیش از حد PS5 می‌پردازیم.

پلی استیشن 5 سونی کامپیوتری قدرتمند در جعبه‌ای کوچک با لبه‌های گرد است. هنگامی که سیستم کار می‌کند، می‌تواند گرمای زیادی ایجاد کرده و عملکرد کنسول را تحت تأثیر قرار دهد. در اینجا چند نکته برای جلوگیری از آن گفته شده است.

چگونه از گرم شدن بیش‌ از حد پلی استیشن مطلع شویم؟

وقتی کنسول پلی‌استیشن ۵ خیلی داغ می‌شود، اعلانیه‌ای روی صفحه ظاهر می‌شود تا کاربر برای خنک شدن دستگاه مدتی صبر کند. اگر دستگاه پس از مدتی خنک نشود ممکن است مانند کامپیوترهای شخصی، کنسول خاموش شود.

545444 - چطور جلوی دغ شدن PS5 را بگیریم ؟
هشدار داغ شدن PS5 روی صفحه نمایش

خروج گرمای زیاد از پلی‌استیشن ۵ به معنی بیش از حد گرم شدن آن نیست، چراکه سیستم خنک‌کننده‌ی این کنسول به شکلی طراحی شده است که گرما را از قطعات تولیدکننده‌ی گرما دور کند.

صدای فن PS5 ممکن است تحت پردازش‌های سنگین به گوش برسد. به‌طور کلی این موضوع نگران‌کننده‌ای نیست، مگر اینکه فن حتی در زمان بیکاری کنسول نیز به صدا در بیاید.

رفع گرمای بیش از حد PS5 با بهبود جریان هوا

یکی از بهترین کارهایی که می‌توانید برای کنسول خود انجام دهید تا از گرمای بیش از حد یا آسیب ناشی از گرما در طول زمان جلوگیری کنید، اطمینان از برقرای جریان کافی هوا به کنسول است. یعنی اطراف لبه کنسول را از وسایل دور نگه دارید، اشیاء را بالای کنسول قرار ندهید و مطمئن شوید که نقاط ورودی و خروجی هوا پاک هستند.

در پلی استیشن ۵ هوای تازه از بالا و جلوی کنسول به داخل وارد شده و سپس از پشت کنسول خارج می‌شود. سونی برای اطمینان حاصل کردن از ایجاد جریان هوای کافی، توصیه می‌کند تا حدود ۱۰ سانتی‌متر فضای خالی در هر طرف از کنسول وجود داشته باشد.

گرد و غبار؛ یکی از علل گرمای بیش از حد PS5

پس از مدتی استفاده ممکن است گرد و غبار، موهای حیوانات خانگی و سایر زباله‌های ناخواسته در ورودی و خروجی هوای پلی‌استیشن جمع شوند. هرچه محیط اطراف کنسول، گرد و غبار بیشتری داشته باشد، شرایط بدتر می‌شود. برای اطمینان از اینکه کنسول PS5 می‌تواند به‌اندازه کافی خود را خنک کند، مطمئن شوید که هوای خنک کافی به کنسول وارد می‌شود و مرتباً ورودی‌ها را گردگیری می‌کنید.

اطراف کنسول را گردگیری کنید؛ زیرا هر چیزی که در نزدیکی کنسول نشسته است می‌تواند به آن وارد شود. نشستن گرد و غبار در داخل کنسول عملکرد حرارتی را تحت تأثیر قرار می‌دهد، بنابراین سعی کنید مقدار گرد و غباری را که می‌تواند به داخل کنسول راه پیدا کند، محدود کنید.

از طریق راهنمای iFixit برای پاک کردن ایمن گرد و غبار از PS5 بدون باز کردن کنسول (و بدون باطل کردن ضمانت) آن را بررسی کنید.

از محصور کردن کنسول بازی اجتناب کنید

برای دور کردن گرما از اجزای داغ مانند ماژول‌های حافظه و تراشه‌ها، پلی‌استیشن 5 به یک منبع مطمئن هوای خنک نیاز دارد. برای تبادل حرارت بهینه، هوای ورودی کنسول باید خنک‌تر از هوای خروجی آن باشد. دمای هوای اطراف می‌تواند به شدت تحت تأثیر طبیعت بسته کنسول قرار گیرد.

در صورت امکان، پلی استیشن ۵ را روی قفسه یا کابینتی قرار دهید که دارای دو طرف باز باشد تا جریان هوا به خوبی ایجاد شود. فضاهای بسته می‌توانند باعث تجمع هوای گرم شوند که با گذشت زمان بدتر می‌شود؛ زیرا کنسول بیشتر و بیشتر هوای گرم را وارد فضای بسته می‌کند.

برای کنسول حتی کف زمین ممکن است مکان بهتری نسبت به فضای بسته باشد، اگرچه باید مراقب باشید که آن را روی پارچه‌هایی مانند فرش و موکت قرار ندهید.

منابع گرمای نزدیک را حذف کنید

به علاوه، منابع گرمای اطراف کنسول می‌توانند دمای هوا را افزایش دهند یا حتی PS5 را مستقیماً گرم کنند. کنسول خود را دور از این موارد قرار دهید. منابع گرما می‌توانند یک کامپیوتر نزدیک یا یک کنسول دیگر، یک بخاری یا مجرای گرمایش، سرورها و تجهیزات شبکه یا گیرنده‌های سینمای خانگی باشند.

حتی تلویزیون می‌تواند منبع گرمای ناخواسته باشد، به‌خصوص تلویزیون‌ LED که از نور پس‌زمینه‌ای استفاده می‌کنند، گرما را از پشت نمایشگر ساطع می‌کند. ازآنجاکه PS5 باید به تلویزیون متصل باشد، نمی‌توان این دو را خیلی دور از هم قرار داد. دور کردن PS5 از پشت تلویزیون و قرار دادن آن در زیر نمایشگر می‌تواند مفید باشد.

تهویه‌های بهتری را در استندهای کنسول یا سایر مبلمان نصب کنید

اگر باید کنسول PS5 خود را داخل کشو قرار دهید، همچنان امیدواری برای دمای مناسب وجود دارد. با نصب فن در داخل کشو، می‌توانید سیستمی ایجاد کنید که در آن هوای گرم تخلیه شود و هوای خنک برای خنک کردن وسایل الکترونیکی داخل آن کشیده شود.

اگرچه برخی از کشوهای مخصوص کنسول ممکن است قبلاً دارای دریچه‌ یا فن‌های از پیش نصب‌شده باشند، اکثراً چنین قابلیتی ندارند. ممکن است برای نصب فن نیاز به اره و برش زدن بدنه‌ی کشو داشته باشید اما این کار واجب است و از این کار پشیمان نخواهید شد!

آفتاب مستقیم می‌تواند کنسول را گرم کند

اگر واقعاً از کنسول خود در روز استفاده نمی‌کنید، احتمالاً می‌توانید این موضوع را نادیده بگیرید، اما حتی نور خورشید نیز می‌تواند تأثیر گرمایی روی کنسول داشته باشد. اگر فقط در شب بازی می‌کنید و کنسول PS5 تمام روز را با صبر و حوصله در انتظار بازگشت شما از محل کار به خانه می‌گذراند، مسئله خیلی نگران‌کننده نخواهد بود.

اما اگر ترجیح می‌دهید هر زمان که می‌خواهید بازی کنید، از استفاده از کنسول در هنگام قرار گرفتن طولانی‌مدت در معرض نور خورشید خودداری کنید. برای جلوگیری از گرم شدن بی‌مورد کنسول توسط نور خورشید، آن را در سایه قرار دهید.

مراقب دمای محیط خود باشید

یک کنسول گرم در یک اتاق خنک بهتر از یک کنسول گرم در یک اتاق گرم کار می‌کند. دمای محیط بر میزان گرمای قابل انتقال از قطعات تأثیر می‌گذارد و اگر نگران داغ شدن بیش از حد کنسول هستید، باید به این موضوع توجه کنید.

اگر در مکانی بسیار گرم زندگی می‌کنید و تهویه مناسب هوا ندارید، استفاده از PS5 در گرم‌ترین ساعات روز را محدود کنید. سونی دمای کاری بین ۴۱ درجه فارنهایت (۵ درجه سانتیگراد) و ۹۵ درجه فارنهایت (۳۵ درجه سانتیگراد) را مشخص کرده است.

PS5 قبل از استفاده از کنسول، کولر را روشن و پنجره را باز کرده یا صبر کنید تا دما کاهش یابد.

کنسول را باز کرده و گرد و غبار را پاک کنید

اگر پلی‌استیشن هنوز گارانتی دارد و گمان می‌کنید گرمای بیش از حد تبدیل به یک مشکل شده است، باید با شرکت گارانتی آن تماس بگیرید و موضوع را اعلام کنید تا اگر نیاز بود کنسول شما تعمیر شود.

خودتان کنسول را باز نکنید، مگر اینکه مطمئن باشید دیگر تحت دوره گارانتی نیستید و پشتیبانی به شما کمک نمی‌کند. البته حتی اگر چنین باشد، ممکن است بتوانید نوعی تعمیر را با شرکت تحت ضمانت هماهنگ کنید؛ در این حالت هزینه‌ی تعمیر برعهده‌ی خودتان خواهد بود.

اگر ترجیح می‌دهید کار را خودتان انجام دهید، می‌توانید با احتیاط کنسول را باز کرده و گرد و غبار را با استفاده دستگاه دمنده‌ی هوا، تمیز کنید.

گرما می‌تواند به‌مرور زمان به کنسول شما آسیب برساند

کنسولی که خیلی داغ است ممکن است آسیب ببیند و طول عمر آن کاهش یابد. تجمع گرد و غبار می‌تواند از عملکرد صحیح سیستم خنک‌کننده جلوگیری کند، به این معنی که فن باید بیش از حد کار کند تا کنسول را خنک کند. علاوه‌براین کنسولی که همیشه داغ است، صدای زیادی تولید می‌کند.

با اطمینان از داشتن فضایی برای تنفس، تمیز کردن گردوغبار کنسول و خنک نگه‌داشتن محیط اطراف آن، به کنسول بازی خود اهمیت دهید.

همچنین بررسی کنید ...

مایکروسافت از کنترلر معلق Xbox S طرح Dune رونمایی کرد

مایکروسافت در آستانه اکران فیلم Dune: Part Two، از دو محصول جذاب رونمایی کرد که …